Quaife Torsen -lukkoperät Modificarsista edullisesti
mobheader
 


Quaife Torsen -lukkoperät

Quaife Torsen -lukkoperät

Quaifen torsen lukkoperät elinikäisellä takuulla myös kilpakäyttöön

Quaifen torsen lukkoperä siirtää voimaa luistavalta pyörältä pitävämmälle pyörälle sallien kuitenkin pyörien välisen nopeuseron. Tämä tekee Quaifen lukkoperistä otollisia sekä katuautoiluun että nopeaan rata-ajoon.

Takavetoiset

Quaifen yksikkö soveltuu hyvin liukkaalle kelille, ja hienous Quaifen yksikössä onkin se että pyöriä ei lukita yhdeksi puuksi vaan perä vain siirtää voimaa sille pyörälle jolla on pitoa. Vesikelillä tai lumella ajettaessa tämä on hyvä ominaisuus koska sivuttaispito säilyy pitempään verrattuna muihin lukkotyyppeihin. Toki auton saa poikittain myös Quaifella - se vaan ei käy yllättäen kuten esimerkiksi levylukoilla.

Etuvetoiset

Etuvetoisissa autoissa torsen lukkokeula minimoi vetelyn käytännössä kokonaan. Useassa rataluokassa Quaifen yksikkö onkin etuvetoisten suosituin ellei jopa sääntäjen puitteissa pakollinen lukko.

Takuu

Tehdas myöntää kaikille lukkoperille todellakin elinikäisen takuun käyttötarkoituksesta piittaamatta. Eräs asiakkaamme kysyi meiltä taannoin korvaako takuu tosiaan uuden lukon mikäli lukon "ampuu" rikki varttimailivedon ja sliksien voimin. Tehtaan vastaus oli että takuu korvaa, joskin uskoivat vetoakseleiden hajoavan ennemmin.

Tietoa ns. "nollakitkatilanteesta".

Tätä on kysytty paljon, ja yksinkertaistettuna Quaifen lukoissa on mekanismi joka tarjoaa jo alkukitkan jotta ns. nollakitkasta johtuvaa poikkeustilaa ei esiinny. Torsen lukkoperät toimivat yksinkertaistettuna niin, että ne kertovat vähemmän pitävän pyörän pidon tietyllä suhteella toiselle pyörälle. Quaifessa tämä suhde on 80%, eli 4:1. Ongelma joidenkin torsen lukkojen osalta on se, että mikäli toisella pyöristä ei ole lainkaan pitoa, eli toinen pyörä on vaikkapa ilmassa, ei pitoa voida siirtää toisellekkaan pyörälle. Quaifen lukossa on 6-osainen ns. Belleville pakka joka luo vetoakseleiden välille kitkan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että nollakitkasta johtuva pidon menetys on ratkaistu Quaifen lukossa jo vuonna 1986 jolloin ensimmäinen Quaife ATB valmistui linjalta.

25 vuoden kokemus lukkoperien, ja 47 vuoden kokemus vaihteistojen valmistuksesta on kiistämätöntä faktaa. Quaife ei ole tuningmerkkien lailla vain aftermarket valmistaja, vaan useamman eri automerkin valinta OEM toimittajaksi. Esimerkiksi vuonna 2002 Ford Focus RS malliin Quaife on toimittanut 5000 yksikköä tehtaan ensiasennukseen. Vuonna 2003 Daimler-Chrysler tilasi 18.000 ATB yksikköä. Ei näitä tietenkään joka karvalakki mallista löydy, mutta kuvaa osuvasti laatua.

Kliseisenä myyntipuheena: luota siis Quaifeen joka sekä hintansa että laatunsa osalta on markkinoiden johtava torsen lukko.

Ostoskori

Modificars, Luukkaalantie 34, 36200 Kangasala
puh. 050 543 2393, sähköpostiosoite info(a)modificars.fi
Viimeksi päivitetty 2018-04-19 12:58:21  
Tietosuoja ja rekisterit



-->